Po co?
W nowoczesnej gospodarce rynkowej planowanie stało się nieodmiennym elementem prawidłowego funkcjonowania jednostki gospodarczej.
Planowanie to system działań mający na celu określenie celów, jakie stawia przed sobą przedsiębiorstwo dążące do zrealizowania określonej wcześniej strategii oraz dróg ich realizacji w aspekcie zmian zachodzących w otoczeniu tego przedsiębiorstwa. Powinno stać się ono narzędziem do prawidłowego sterowania procesami zachodzącymi w firmie, mającymi na celu zrealizowanie wytyczonych wcześniej zadań.
Podstawową cechą charakterystyczną dla planowania jest jego ciągłość. Plany nigdy się nie kończą i jeszcze przed zrealizowaniem jednego, należy przygotować kolejny, który go zastąpi. Aby właściwie przygotować się do określenia kolejnych celów, warto sporządzić dokument ułatwiający proces planowania, czyli rzeczony biznesplan.
Szczególnie ważnym sektorem planowania jest planowanie finansowe. To ono powinno być podstawą do wytyczania planów przedmiotowych, związanych z produkcją, sprzedażą itp. Często jednak jest na odwrót, gdyż polskie przedsiębiorstwa nadal, tkwią jeszcze w poprzedniej epoce, ignorując możliwości finansowe własnego przedsiębiorstwa oraz jego otoczenie.
Czym jest?
Prawidłowo sporządzony biznesplan jest przede wszystkim jednym z najważniejszych dokumentów firmowych opisujących samo przedsiębiorstwo, jego działalność, przewidywane i będące w trakcie realizacji inwestycje, rynek na którym działa, bliższe i dalsze otoczenie przedsiębiorstwa, oraz sposoby finansowania jego funkcjonowania.
To podstawowe narzędzie planistyczne w organizacji, wykorzystywane przede wszystkim do oceny opłacalności przedsięwzięć gospodarczych oraz innych celów planowania strategicznego, przedstawia cele krótko i średnioterminowe, jakie postawiło przed sobą dane przedsiębiorstwo, sposoby ich osiągnięcia i przewidywane skutki ich osiągnięcia, uwzględniając przy tym prognozę finansową całego przedsięwzięcia.
Biznesplan ma skonkretyzować idee i pomysły przyświecające twórcom danego przedsięwzięcia, krok po kroku opisując jak poszczególne osoby odpowiedzialne za jego realizację mają postępować i kiedy. Na co muszą uważać, z jakimi przeciwnościami mogą mieć do czynienia i jakimi zasobami mogą dysponować.
W skrócie można powiedzieć, że biznesplan odpowiada na cztery proste pytania:
- Kto?
- Co?
- Jak?
- Za ile?
w danym przedsiębiorstwie.
Celem jego napisania jest przedstawienie nie tylko obecnej sytuacji przedsiębiorstwa, ale również zapoznanie czytelnika z jego przyszłym, planowanym wyglądem. Jest on dokumentem ułatwiającym przedsiębiorstwu pozyskanie dodatkowych środków finansowych na zrealizowanie danego przedsięwzięcia. Środki te pochodzić mogą zarówno od potencjalnych inwestorów, jak i instytucji kredytujących oraz środków unijnych.
Dla przedstawiciela inwestora, a przede wszystkim dla banku czy innej instytucji , biznesplan jest najczęściej jedynym dokumentem z jakim ma do czynienia podejmując decyzję o podjęciu ryzyka inwestycyjnego czy kredytowego. Dlatego ważnym jest, aby został on sporządzony z maksymalną starannością i w sposób przekonujący. Aby na jego podstawie, człowiek ten mógł podjąć decyzję korzystną zarówno dla przedsiębiorstwa, jak i dla instytucji, którą reprezentuje. Twórcy biznesplanu powinni więc wcielić się w ich rolę, zrozumieć to, czego oni po takim dokumencie oczekują i dopiero rozpocząć przygotowania do jego stworzenia.
Każde przedsiębiorstwo działające w sferze wolnego rynku powinno dysponować własnym biznesplanem dotyczącym nie tylko ogólnego rozwoju firmy, ale i poszczególnych etapów tego rozwoju. Napisanie biznesplanu nie należy do łatwych zadań i często zleca się to wyspecjalizowanej firmie, ale własnoręczne jego napisanie ma podstawową zaletę. Dzięki temu lepiej poznajemy swoją firmę, uświadamiamy sobie jakie drzemią w niej możliwości oraz jakie problemy i zagrożenia może napotkać w dalszym swoim funkcjonowaniu. Posiadanie biznesplanu zdecydowanie ułatwia codzienne zarządzanie firmą, zarówno ścisłej kadrze zarządzającej, jak i kierownikom niższych szczebli.
O czym pisać?
O czym pisać w biznesplanie, żeby wyglądał profesjonalnie i dawał naszemu czytelnikowi jak najwięcej, jak najbardziej przydatnych i wyczerpujących informacji? Trudno konkretnie odpowiedzieć na to pytanie bowiem każdy biznesplan jest inny, każdy odnosi się do innego przedsiębiorstwa, działającego w innym otoczeniu, zarządzanego przez innych ludzi. Sam biznesplan jest też pisany przez różnych ludzi. Oto kilka przydatnych rzeczy, które w biznesplanie znaleźć się powinny lub mogą. Oczywiście jeśli będą przydatne dla czytającego, bo zasypywanie go niepotrzebnymi informacjami lub, co gorsza, informacjami, których nie rozumie, kompletnie mija się z celem, a skutek takiego działania może być odwrotny do zamierzonego, czyli pozyskania kapitału dla naszego przedsięwzięcia.
- Wprowadzenie
- Streszczenie
- Opis firmy, jej właścicieli i planowanego przedsięwzięcia
- Cele
- Analiza strategiczna
- Planner finansowy
- Podsumowanie
- Załączniki